Okres realizacji:
1 wrzesień 2013 r. – 30 czerwca 2015 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013
Priorytet IX. Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach
Działanie 9.1. Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty
Podziałanie 9.1.2. Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych
Projektodawca:
Fundacja Centrum Europy Lokalnej
Instytucja Pośrednicząca:
Świętokrzyskie Biuro Rozwoju Regionalnego
Cel:
Podniesienie jakości i atrakcyjności oferty edukacyjnej Samorządowej Szkoły Podstawowej w Ostojowie poprzez dodatkowe zajęcia dla 44 uczennic i 28 uczniów rozwijające kompetencje kluczowe oraz wyrównujące szanse edukacyjne uczniów ze szkoły z terenu wiejskiego do 30.VI.2015r.
Grupa docelowa:
Główną grupą docelową jest 72 uczniów (44K i 28M) Samorządowej Szkoły Podstawowej w Ostojowie, w wieku 10-12 lat, mieszkających w gminie Suchedniów
Opis działań:
Projekt realizowany jest w dwóch edycjach (każdorazowo weźmie w nim udział 32 uczniów).
Na terenie szkoły zorganizowany został Szkolny Ośrodek Kariery (SZOK).
W ramach działalności SZOK każdy uczeń otrzyma:
- pomoc w świadomym wyborze i planowaniu ścieżki edukacyjno – zawodowej;
- opiekę psychologiczno – pedagogiczną;
- wsparcie doradców edukacyjno – zawodowych, którzy poinformują o korzyściach i możliwościach rozwoju zainteresowań i wyboru ścieżki zawodowej.
- indywidualny plan kariery, pomocny w procesie analizy i bilansie swoich mocnych stron i dotychczasowych osiągnięć dla indywidualnego rozwoju zawodowego.
Warsztaty psychologiczne, podzielono na bloki:
- trening interpersonalny JA – TY – MY
Funkcjonowanie w grupie, komunikacja werbalna, mowa ciała, asertywność, autoprezentacja, perswazja, aktywne słuchanie. Zajęcia tego bloku zwiększają kompetencje interpersonalne i szanse na szkolne sukcesy, zmniejszają lęk przed nowym środowiskiem. - praca wglądowa MOJE ZASOBY
Umiejętności planowania, zarządzania sobą, budowanie pozytywnej samooceny, identyfikacja potencjału. Zajęcia wzmocnią samoocenę, świadomość mocnych stron, ułatwią dobry start w nowym środowisku. - warsztaty efektywnego uczenia się SUPER MÓZG
twórcze myślenie, poprawa koncentracji, mnemotechniki, szybkie czytanie.
Warsztaty pedagogiczne:
Obejmują treści z zakresu przeciwdziałaniu uzależnieniom, patologii społecznej, radzenia sobie w sytuacjach trudnych z problemami agresji i przemocy, profilaktyka uzależnień m. in. antynikotynowa, antyalkoholowa, antynarkotykowa.
W zajęciach zorganizowanych w ramach SZOK wezmą udział wszyscy uczniowie rekrutowani do Projektu.
W kolejnych blokach wezmą udział uczniowie o określonych zainteresowaniach. Zaliczamy do nich:
„Kosmiczną fizykę”
Warsztaty astronomiczne podzielone na:
- zajęcia popularno – naukowe: rozwoju astronomii, mechaniki nieba, budowy wszechświata, techniki obserwacyjne;
- zajęcia wprowadzające do tematyki astronomii obserwacyjnej (zapoznanie z stosowanymi technikami, aparaturą);
- zapoznanie ze sprzętem, zaznajomienie uczniów z zasadą działania odrębnych stanowisk obserwacyjnych i przygotowanie do przeprowadzenia obserwacji;
- działania praktyczne – kierowanie pracami odkrywczymi zespołów. Obserwacje astronomiczne.
- Warsztaty terenowe – (wyjazd na 3dni, miejscowość – Oderne lub Radocyna) obejmujący zajęcia fakultatywne w celu wzbudzenia pozytywnej motywacji do kontynuowania zainteresowania fizyką, praktyczne wykorzystanie umiejętności techniczno – praktycznych, pozyskanych na warsztatach. Zajęcia terenowe, wizyty astronomów amatorów (rajd po modelu układu słonecznego, pokazy sprzętu astronomicznego, wizyta w mobilnym planetarium, zabawy edukacyjne).
Certyfikowany Kurs ECDL START
Kurs obejmuje 4 moduły dostępne w programie ECDL Core. Moduły zostaną wybrane na podstawie testu umiejętności. Certyfikat ECDL Start stanowi otwarty etap potwierdzania umiejętności ICT.
Warsztaty teatralne
Ich treść obejmuje: świadomość ciała, rozgrzewanie aparatu mowy, prawidłowe oddychanie z uaktywnieniem przepony, praca nad barwą.
Zajęcia zakończone są przygotowanym przez uczniów przedstawieniem, do którego zakupione zostaną materiały (rekwizyty, scenografia, stroje itp.).
DOdatkowo zostaną zorganizowane 2 wyjazdy na spektakle przedstawione przez zupełnie odmienne grupy teatralne: spektakl w Teatrze im. Stefana Żeromskiego i spektakl Teatru Artystycznego ECCE HOMO.
Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze
Podzielone są na bloki
- blok języka angielskiego: uczniowie na zajęciach będą ćwiczyć cztery główne sprawności językowe: mówienie, czytanie ze zrozumieniem, słuchanie oraz pisanie.
- blok matematyczny, na zajęciach tego bloku nauczyciel będzie ćwiczył sprawność rachunkową, utrwalał zdobyte na zajęciach umiejętności i nowe pojęcia. Poprzez różnorodne przystępne ćwiczenia, często oparte na materiale konkretnym doskonalił będzie logiczne myślenie uczniów. Dużą część czasu poświęci na analizę i umiejętność rozwiązywania zadań tekstowych różnymi sposobami.
- blok polonistyczny, przeprowadzonych zostanie wiele ćwiczeń: sprzyjających bogaceniu zasobów słownictwa, doskonaleniu techniki głośnego czytania i czytania ze zrozumieniem, kształcenie praktycznych umiejętności niezbędnych w pisaniu różnych form wypowiedzi, doskonalenie posługiwania się zasadami ortografii.
Koszty ogółem: 412 009,10 zł
Koszty bezpośrednie: 377 990,00 zł
Koszty pośrednie: 34 019,10 zł
Koszt przypadający na jednego uczestnika: 5 722,34 zł
Strona internetowa projektu: www.szokspostojow.pl